Treballs premiats

Aprofitament del vent en la navegació comercial

Aprofitament del vent en la navegació comercial

Detall

Àmbit temàtic: ENGINYERIA I ARQUITECTURA
Edició: Premiats 2012

Àrea: Ciències i tècniques de la navegació

Centre: Institut de Palamós, Palamós

Autors: Isabel Depoorter Ruelle

Nivell educatiu: Segon de batxillerat

Tutors: Agustí Ramon Pijaume

Tan bon punt vaig iniciar la recerca dels diferents dispositius propulsats pel vent per disminuir les emissions de gasos, em vaig proposar crear-ne un recull i fer-ne un estudi adequat. Volia mostrar quin és el més recomanable i fer-hi una capbussada per poder afegir el meu propi gra de sorra en l’avenç de la reducció de l’ús de combustible.

Vaig fer el projecte amb l’objectiu de poder-lo dirigir a la gent realment familiaritzada amb el mar, des del petit pescador de barca de motor fins al capità d’un gran vaixell de càrrega. Per això, també vaig creure adequat fer una petita introducció del mecanisme i el funcionament d’una vela, i de la relació que té amb l’aire en moviment.

Així doncs, la finalitat més important d’aquest projecte és mostrar i donar a conèixer que el vent, una energia renovable neta i inesgotable, pot ser la solució que tant busquem per als problemes d’emissió de gasos i de l’esgotament de combustible en l’àmbit marítim.

Primer de tot, havia de conèixer la història de la navegació comercial: l’evolució i els motius pels quals la vela va desaparèixer. Després d’això, em vaig haver de fer un plantejament: per què no podem tornar del motor a la vela? Vaig trobar desenes de mecanismes, i pocs eren coherents i útils de veritat. En el treball hi ha una breu explicació de cada un.

Ara bé, el principal contingut del treball i el més important es basa en l’estudi de la barca de pesca Mar Brava II. Aquesta barca va ser estrictament dissenyada per disminuir l’ús de combustible i per això està dotada de veles.

L’estudi es basa en el càlcul de l’eficiència de les veles, si ha estat ben dissenyada la barca i si REALMENT hi ha una reducció en l’ús de combustible. Aquesta investigació es va dur a terme recollint dades i fent diferents experiments utilitzant primer només el motor, després la propulsió mixta (vela-motor) i, finalment, anant només a vela.

Formar part d’una família que viu del mar i del vent, és a dir, estar-hi submergida des de ben petita, m’ha ajudat moltíssim a gaudir del treball de recerca. He hagut d’enfrontar-me a contratemps gens esperats, que reduïen les meves expectatives. A part d’això, tinc la nítida sensació d’haver aconseguit els objectius que m’havia plantejat.

He arribat a unes conclusions que, malauradament, m’hauria agradat que fossin més positives. L’aprofitament del vent és un tema massa immadur, i el camí per recórrer encara és molt llarg. És primordial que tant les administracions com els professionals del sector marítim es replantegin les diferents opcions que el vent ofereix i canviïn de mentalitat per tal que, a la llarga, ells també en surtin beneficiats i no només el nostre planeta.


Compartiu aquest projecte