Treballs premiats

De la fórmula a la forma

De la fórmula a la forma

Detall

Àmbit temàtic: MATEMÀTICA
Edició: Premiats 2015

Centre: Institut de Puig-Reig, Puig-Reig
Autor: David Ballonga Barat
Nivell educatiu: 2n de batxillerat
Tutor: Jordi Miralpeix Repollés

 

Objectius: 

Respecte als meus objectius, es van anar esclarint a mesura que avançava amb el treball, cosa que resulta lògic si es té en compte que estava tractant un tema que m’era molt desconegut. Només sabia que tenia ganes d’arribar fins al límit de les meves possibilitats i no m’importava ni l’esforç ni el temps que requerís. Al cap i a la fi tant si arribava més o menys lluny com si no, hauria fet el real propòsit del treball de recerca, aprendre per tu mateix. Com es pot apreciar al principi estava molt motivat i el què és més important, en vaig estar durant tota la resta del treball (amb alts i baixos, lògicament). Ara que ho miro fredament, el principal objectiu del treball, un del pocs que vaig tenir clar ja des del principi, era, com diu el mateix títol, trobar la relació entre l’espai (formes) i les matemàtiques, aquest era l’objectiu principal però no era l’únic, també volia conèixer i donar a conèixer el fantàstic projecte Imaginary, veure una part menys metòdica de les matemàtiques (una part que s’acosta més a la realitat) i, com el projecte Imaginary en general, donar una alternativa a l’ensenyança de les matemàtiques fent que la gent pugui interactuar amb les figures.

 

Metodologia:

Per complir els objectius proposats, la metodologia que he emprat s’ha basat en la recerca d’informació en diferents llibres i pàgines web, així com seleccionar-la de la forma que m’ha semblat més adient, a part d’una gran ajuda dels meus tutors per aportar-me idees i corregir-me el treball. Per a la primera part del treball vaig consultar diversos llibres de matemàtiques de 1r i 2n de batxillerat, i sobretot cap al final, vaig fer una recerca important a Internet. Totes les fonts d’informació que he fet servir es troben a la bibliografia. En la part més pràctica, em vaig valdre de l’ajuda del meu tutor per idear-la i, basant-me en els coneixements obtinguts durant tot el treball, he pogut elaborar les figures. El treball el presento de dues formes: en format paper i en format web ( google sites), el podeu trobar a l’adreça: https://sites.google.com/a/inspuig-reig.cat/tdr-defi/ ja que en format web és més fàcil interactuar amb els diferents vídeos i applets que he posat al treball.

 

Conclusions:

En definitiva, a l’acabar aquest treball m’emporto una experiència molt satisfactòria. Aquesta combinació entre les matemàtiques i els programes SURFER i Geogebra ha estat tant genial com divertida.
El conjunt del treball m’ha ajudat a comprendre conceptes no sols matemàtics, sinó també altres com què significa l’art conceptual (molt a ‘grosso modo’), m’ha ajudat a obrir la ment i explorar altres mons que o m’eren totalment desconeguts, o era massa escèptic com per veure’ls amb la seva plenitud. M’ha ajudat també a esclarir el meu futur, alhora que em posa en un conflicte, entre la carrera de matemàtiques o la d’enginyeria informàtica. Ara encara no ha arribat l’hora de decidir-ho però sé que quan ho faci no serà gens fàcil. M’ha ensenyat que per a cada problema que resolem a les matemàtiques, se’n formulen molts més i que a mida que avances, les matemàtiques es van ramificant però regint-se sempre per una mateixa llei, la lògica. Crec que l’actitud que he mostrat durant el treball ha sigut positiva, encara sabent que em queda molt camí per recórrer, estic content de que, gràcies al meu entusiasme, dedicació i ambició hagi superat els obstacles i hagi arribat molt més lluny del què esperava. Potser he sigut una mica il·lús i m’he encarat a molts problemes que ara no sé si sabria resoldre però, en definitiva, això m’ha fet arribar encara més lluny.
Sens dubte, ha estat una experiència satisfactòria que repetiria sense pensar-ho.


Compartiu aquest projecte