Treballs premiats

El cervell, el seu potencial i les altes capacitats

El cervell, el seu potencial i les altes capacitats

Detall

Àmbit temàtic: PSICOLOGIA I PSICOFISIOLOGIA
Edició: Premiats 2015

Centre: Col•legi Montserrat, Cerdanyola del Vallès
Autora: Laura Méndez Salvador
Nivell educatiu: 4t d’ESO
Tutors: Antonio Otero Muñoz, Maria Santanach Romà

 

Objectius:

Realment només fem servir el 10% del cervell? Què comportar ser una persona amb altes capacitats? Com les podem detectar? Estan ben integrades en la nostre societat?
En el meu treball de recerca pretenc donar resposta a tots aquells que el llegeixin a aquestes preguntes i aprofundir en un tema que afecta a algunes vides, tot i ser un percentatge poc elevat i sobre el qual no tothom té suficient informació.
Els meus objectius són:

  • Estudi profund de l’anatomia i funcionament del cervell
  • Estudi de les neurones
  • L’avaluació intel•lectual
  • El potencial del cervell
  • Estudi de les altes capacitats
  • Aprofundir més amb la superdotació
  • Integració de persones amb altes capacitats en la nostre societat

 

Metodologia:

El que he fet bàsicament ha sigut una recerca d’informació teòrica que necessitava per a la bona elaboració del meu treball. Un cop recollida l’he resumit i ho he escrit amb les meves paraules acompanyant-la d’imatges. La major part de la informació l’he treta de pàgines web relacionades amb el tema. També he observat neurones amb un microscopi i he pres fotos per poder posar-les en el meu treball. Llavors, per fer una part més social he fet una enquesta sobre els superdotats per veure una mica l’opinió de la gent i saber que és el que creuen i pensen sobre ells, un cop realitzada he fet gràfics amb els resultats per poder veure’ls de manera més clara. Mica en mica una petita idea s’ha convertit en un treball de 45 pàgines on podem obtenir coneixements del cervell, l’òrgan més important i de les altes capacitats.

 

Conclusions:

Gràcies aquest treball he descobert que realment la frase, ‘Només fem servir el 10% del cervell’, és un mite, i quines conseqüències comporta ser una persona amb altes capacitats.
Ara sé que utilitzem el 100% del nostre cervell però no de forma simultània. De fet, només en grans atacs epilèptics és quan es pot arribar a utilitzar el 100% a la vegada. Igual que passa amb els nostres músculs, utilitzem les regions del cervell segons l’activitat que estiguem realitzant. He descobert que les altes capacitats no només implica a les persones superdotades sinó que abraça a tres perfils diferents: la superdotació, el talent i la precocitat. He pogut comprendre quines són les semblances i diferències entre aquests tres perfils. També he vist els estereotips, mites i tòpics associats a les altes capacitats i he pogut entendre que aquestes persones poden fer una vida normal tot i que són molt sensibles i necessiten suport emocional i afectiu i tenen un sentiment de ‘ser diferents’. Pensava que estaven vistos com persones estranyes però realitzant la enquesta he vist que un poc percentatge de gent ho pensa, tot i que he de dir que en l’opció d’escriure qualsevol comentari que volguessin afegir m’he trobat respostes bastant desafortunades amb comentaris on es pot veure que no tothom els veu com persones normals i corrents, sinó que els veuen com rars i fins i tot els tenen ràbia. Malauradament sempre hi haurà gent que els veurà diferents i molts d’ells els hi costarà més que d’altres integrar-se del tot en la societat. En conclusió, he aconseguit tots els meus objectius.


Compartiu aquest projecte