Treballs premiats

Espiant les xarxes socials amb la teoria de grafs

Espiant les xarxes socials amb la teoria de grafs

Detall

Àmbit temàtic: MATEMÀTICA
Edició: Premiats 2013

Centre: Institut Pius Font i Quer, Manresa
Autor: Pau Ventura Alsina
Nivell educatiu: 2n Batxillerat
Tutor: Juli Pérez López

 

Volia fer el treball de recerca de matemàtiques, però no a nivell abstracte, sinó en relació amb alguna aplicació relacionada amb els interessos dels joves. El punt de partida va ser una aplicació del Facebook que dibuixava un graf sobre les amistats d’un usuari.

Em va sorprendre que poguessin saber tantes coses de mi i dels meus amics. Llavors se’m van acudir aquests interrogants: com ho fan els propietaris de les xarxes socials en línia per saber tantes coses de nosaltres? Què en fan ells d’aquesta informació? Qui espia les xarxes socials? Qui ens robarà la nostra privacitat?

A partir d’aquests interrogants van néixer els objectius principals del treball, relacionant els grafs i les xarxes socials:

– Demostrar que les matemàtiques són útils i aplicables.
– Mostrar com les matemàtiques es poden aplicar a les xarxes socials.
– Conscienciar la gent de la gran informació que es pot extreure de les xarxes socials utilitzant, per exemple, els grafs.
– Convèncer (amb exemples) de la poca privadesa de les xarxes socials.

Vaig buscar informació per entendre la teoria de grafs. Per fixar idees feia un resum de  conceptes bàsics i dibuixava grafs com a exemples. Així vaig descobrir que en tenia molts al meu voltant, fins i tot a l’institut.

Tot i que les xarxes socials estan molt de moda, no en trobava referències. Va ser en buscar-ho en anglès, que vaig trobar informació sobre Social Network Analisis (SNA),  en articles d’investigació. Això em va portar fins a investigadors de la UAB. També vaig inspirar-me en la pel•lícula ‘Redes sociales’  i en una conferència organitzada per la Societat Catalana de Matemàtiques.

Vaig posar en pràctica tots els coneixements apresos experimentant en una xarxa social a mida en la que, en primera persona, pogués realitzar el treball de camp, treure’n conclusions i comparar amb la realitat.

La inspiració inicial venia de la visió d’un graf del Facebook, per tant acabo el treball espiant algunes xarxes socials en línia actuals.

Vull destacar l’utilització d’eines TIC no trivials, com el TeX, per una bona presentació del treball escrit,  i el Visone, per poder dibuixar i manipular els grafs.

Un cop acabat el treball, puc afirmar que els objectius principals plantejats s’han assolit. He après un tema nou de matemàtiques, la teoria de grafs, i l’he aplicat a les xarxes socials.

A través de l’anàlisi de les respostes de les enquestes i dels fragments de les  xarxes socials en línia (Twitter i Flickr), he comprovat la gran quantitat d’informació que se’n pot extreure. de la mateixa manera que jo, amb 16 anys, he pogut obtenir aquesta informació, qualsevol altra persona podria obtenir-la. Això demostra la poca privadesa d’aquestes xarxes socials.

He après moltes coses fent aquest treball, tant de contingut com a nivell d’eines TIC. M’ha portat molta feina i temps, i he hagut de fer un esforç suplementari, però ha valgut la pena. Com a idea final vull remarcar de nou que queda demostrat la poca privadesa de les xarxes socials, i m’agradaria aconseguir l’objectiu de conscienciar i convèncer la gent del meu voltant. de fet, posteriorment al lliurament d’aquest treball, Facebook va fer pública una nova normativa en el qual feia canvis en la política de privadesa, cosa que va confirmar les meves sospites.


Compartiu aquest projecte