Treballs premiats

Les nostres històries

Les nostres històries

Detall

Àmbit temàtic: PEDAGOGIA I DIDÀCTIQUES
Edició: Premiats 2018

Centre: Institut Pius Font i Quer, Manresa
Autora: Shalana Rodríguez Cruz
Nivell educatiu: Segon de batxillerat
Tutor: Jaume Sainz Sanjosé


Compartiu aquest projecte

Objectius

El treball de recerca ‘Les Nostres Històries’ té, com a objectiu principal, donar a conèixer les vivències en primera persona dels infants, que han estat adoptats, i de les seves famílies. Per transmetre de la manera més propera aquestes experiències, el format havia de ser un documental en el qual les històries es poguessin identificar amb veus, rostres i persones.

Tanmateix, l’essència transversal ha estat donar a conèixer tot el que implica el fet d’adoptar, l’abans, el durant, i el després, i conscienciar que l’adopció és una altra via, igual de vàlida, com l’embaràs per formar una família.

El Treball de Recerca s’ha basat en dues parts, una teòrica, i l’altra, pràctica. La primera és necessària per poder assolir la segona. En la part de recerca bibliogràfica, es tracten temes com els conceptes ‘d’adopció’ i ‘adoptar’ i la diferència amb el terme ‘acollida’; l’evolució de l’adopció i les diferents modalitats; les estadístiques dels últims anys i el procés d’adopció des de Catalunya; i finalment, les conseqüències i algunes curiositats.

Metodologia

La segona part, la pràctica, i la més important, és la creació d’un documental que mostrés les diferents experiències d’infants adoptats. La metodologia que vaig seguir va ser pensar en gent que ja coneixia i que fos adoptada i fer una possible llista dels participants del reportatge. En aquests, els vaig presentar el projecte de manera formal i vaig aconseguir 9 participants adoptats de 4 continents diferents. Alhora que feia aquests tràmits, preparava les preguntes per a les entrevistes, preguntes tant d’àmbit general com més personals. Després d’aquesta preparació, tocava quedar amb els que serien entrevistats a casa seva; allà, on se sentien més còmodes vam ‘xerrar’ sobre com va ser el seu procés d’adopció. Finalment, enregistrades totes les entrevistes, era el torn de l’edició: fer que de totes aquelles hores d’històries explicades, en sortís només una que resumís tota l’essència de cada viatge.

Tot i les dificultats que m’han sorgit durant el procés de la creació del documental, el resultat ha estat un reportatge amb un fil conductor des del minut 1 fins al darrer, el 53.

Per altra banda, ja que jo no m’incloc en el documental perquè volia donar el protagonisme als altres, tant els meus pares com jo, fem una aportació escrita sobre les nostres històries, al mateix temps que una reflexió.

Conclusions

Finalment, puc afirmar que la idea inicial que tenia al cap sobre aquest Treball de Recerca, s’ha complert. Respecte a la part de recerca bibliogràfica, tot i que ha sigut una feina pesada, he après dades noves que no sabia i crec que són importants de conèixer, i més si és d’una qüestió en la qual estic tan implicada.

Quant al documental, el contingut ha quedat per sobre de l’estètica, ja que hi ha hagut ‘peccata minuta’ que es podrien haver evitat o millorat. Tot i això, estic ben agraïda a tots i totes les participants, per haver-me obert les portes de casa seva sense cap problema i per ser tan propera i sincera. El documental mostra totes les reflexions, inquietuds i conclusions per si mateix.

Pensant les preguntes, m’imaginava les possibles respostes; i durant les entrevistes i després d’editar el vídeo, escoltant tot el que deien els infants que van ser adoptats, o les seves famílies, tot ho enllaçava amb mi, i em sentia identificada fins i tot amb el que ni havia arribat a pensar; tot s’assemblava, encara que semblés diferent. D’aquest Treball de Recerca, que jo li’n diria de recerca personal, m’emporto haver-me conegut més a mi mateixa, coneixent més als altres i sabent qui sóc i d’on vinc.