Treballs premiats

Museu virtual de la Patum. Aplicació per iPhone

Museu virtual de la Patum. Aplicació per iPhone

Detall

Àmbit temàtic: ENGINYERIA I ARQUITECTURA
Edició: Premiats 2013

Àrea: Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial

Centre: Institut Pere Fontdevila, Gironella

Autors: Joan Serra Ortega

Nivell educatiu: 2n Batxillerat

Tutors: Salvador Cardona Peris

 

L’objectiu que m’he plantejat a l’hora de fer aquest treball és mostrar el procediment que he seguit per arribar a fer una aplicació del museu de la Patum virtual adaptada per a l’iPhone. Tractaré tots els punts que m’han fet falta per aconseguir l’objectiu:

– La iniciació a la programació,

– La creació de l’aplicació (tan el codi com el contingut multimèdia)

– Finalment, la valoració que en fem tan els usuaris com jo..

La metodologia d’aquest treball explica com s’ha creat l’aplicació, des del codi del programa fins a la realització de les figures tridimensionals o el disseny de la interfície gràfica. S’ha utilitzat el llenguatge Objective-C, proporcionat per Apple per programar l’aplicació. També s’expliquen part dels problemes que van sorgir al iniciar-se en la programació però que al final es van solventar. La realització de les figures tridimensionals s’ha fet gràcies al programa “123D catch” que permet fer models virtuals de qualsevol objecte a partir de fotografies fetes des de diferents angles. La realització de les fotografies i la posterior edició del model és una feina laboriosa que ha requerit entre 4 i 5 hores de treball per cada figura. La interfícia gràfica de l’aplicació utilitza els elements gràfics del sistema iOS amb els que l’usuari ja està familiaritzat, d’aquesta manera li és fàcil saber com funciona l’aplicació i pot extreure’n tot el rendiment. El disseny de la interfície s’ha modificat diverses vegades, cada versió ha estat més ben elaborada i més ben pensada per ser més intuitiva.

La realitzaciò d’aquest treball ha suposat un gran repte per mi. He ampliat de manera clara els meus coneixements informàtics ja que abans de fer aquest treball nomès dominava la capa superior del software. Ara conec què hi ha a sota d’aquesta capa i com funciona. Això m’ajuda al dia a dia, ja que puc entendre millor com funcionen els programes.

A base de moltes hores de programació finalment he aconseguit programar una aplicació que supera les meves expectatives inicials, sent una aplicació atractiva, intuitiva i útil, tot i que encara es podria millorar més. Hi ha certs aspectes de programació i contingut multimèdia que m’hauria agradat afegir (com la possibilitat de carregar el model 3D directament utilitzant motors gràfics o fer els models de les comparses reals), però degut a diversos motius (principalment una data d’entrega ajustada per fer possible la seva realització) no m’ha estat possible. És per aquest motiu que aquest treball de recerca no acaba aquí. El pròxim objectiu és, amb la col·laboració del Patronat de la Patum i l’Ajuntament de Berga, portar aquesta aplicació a l’App Store d’Apple per tal que les persones interessades puguin descarregar-se-la. Tot i això, estic més que satisfet amb el resultat obtingut fins aquest moment i estic segur que la realització d’aquest projecte m’ajudarà, d’una manera o altra, en etapes posteriors de la meva vida.


Compartiu aquest projecte