Treballs premiats

Phi, la bellesa de les matemàtiques

Phi, la bellesa de les matemàtiques

Detall

Àmbit temàtic: MATEMÀTICA
Edició: Premiats 2016

Centre: Institut La Bisbal, La Bisbal d’Empordà
Autor/s autora/es: Lluís Ferrer Moradell
Nivell educatiu: Segon de batxillerat
Tutors/es: Anna Bou Martí


Compartiu aquest projecte

Objectius

De tot allò que ens envolta sempre hi ha objectes que ens produeixen una sensació d’harmonia i bellesa, mentre que d’altres ens donen una sensació de desordre.
El meu objectiu en aquest treball va ser trobar el motiu pel qual això té lloc, és a dir, que fa que determinats objectes, pintures, construccions… ens facin sentir aquesta sensació de plaer. Després de molts estudis vaig desembocar en un nombre, una proporció que tenien en comú tota aquesta sèrie d’objectes, la proporció àuria. Després de comprovar que aquesta proporció o nombre no ha estat una creació humana, sinó una aplicació d’ella, vaig plantejar-me si totes les persones que l’havien utilitzat ho havien fet d’una manera conscient o inconscient, dedicant part de les meves investigacions a les obres de Salvador Dalí, per tal de demostrar que les seves obres, considerades per una part de la població com excèntriques, foren creades sota la direcció d’aquesta proporció.

Metodologia

Per a la realització d’aquest treball ha estat necessària, principalment, la lectura de diferents llibres dedicats a aquesta proporció i la visualització d’amplis documentals per tal d’entendre-la.
La proporció àuria o nombre Phi fou aplicada des de 3000 a.C. pels babilònics i ha arribat fins a l’actualitat, concretament a les obres del pintor figuerenc Salvador Dalí, qui va rebre una gran influència de matemàtics importants com Matila Ghyka, Luca Pacioli o d’altres artistes com Leonardo da Vinci.
Per tal de poder dur a terme la meva investigació, orientada a les obres dalinianes, vaig crear diferents plantilles que mantenien la proporció àuria, com l’espiral de Durero, el rectangle i el segment auri… així com uns compassos auris fets de fusta, els quals em foren d’ajuda a l’hora de mesurar els quadres i objectes existents en el Teatre-Museu Dalí de Figueres.

Conclusions

Després de concloure les meves investigacions he pogut demostrar l’existència del nombre Phi al llarg de la història de la humanitat així com a les obres de Salvador Dalí. Aquesta proporció forma part de la natura i de l’Univers, fet que queda demostrat en la distribució dels pètals de les flors, de les branques dels arbres, de la relació entre els planetes de l’espai i, sorprenentment, en la forma de creixement dels éssers vius. A més, ha sigut a través del seu estudi i la seva aplicació com ha arribat als nostres dies, essent utilitzada per grans artistes en la seva necessitat de crear bellesa en les seves obres.
Es pot arribar a la conclusió que Salvador Dalí va fer ús d’aquesta proporció en les seves obres, creant d’aquesta manera una harmonia i bellesa que tant sols troba la seva explicació en el coneixement del nombre d’or.