Treballs premiats

Projecte VST: Evolució i millora d’una eina per facilitar el creuament de carrers a persones amb discapacitades sensorials i invenció d’un sistema per a la detecció d’objectes dirigit a persones amb deficiències visuals

Projecte VST: Evolució i millora d’una eina per facilitar el creuament de carrers a persones amb discapacitades sensorials i invenció d’un sistema per a la detecció d’objectes dirigit a persones amb deficiències visuals

Detall

Àmbit temàtic: ECONOMIA/SOCIOLOGIA/POLÍTICA
Edició: Premiats 2014

Centre: Institut d’Argentona, Argentona
Autors: Irene González Navarro, Víctor Tuxans Pajares, Carla Gensana Claus
Nivell educatiu: 1r Batxillerat
Tutor: Ivan Nadal Latorre

 

 

Objectius:

  • Millorar el sistema de seguretat vial i ampliar el seu abast al col•lectius amb discapacitats sensorials (ceguesa, sordesa i sordceguesa), fent-lo més personal(més interactiu).
  • Augmentar la seguretat del sistema. Creuar un carrer és un acte natural per a persones vidents, però no ho és tant per invidents o sordcecs. Es valoraran dos aspectes: la seguretat i la funcionalitat, així com augmentar la consciència ciutadana (conductors).
  • Considerar altres models de suports físics, donat que no tot el col•lectiu presenta el mateix tipus de necessitats. Per exemple, l’acompanyament amb gossos guia o el desplaçament en cadira de rodes. En cada cas s’ha d’estudiar les característiques del potencial usuari.
  • Desenvolupar un sistema de reconeixement de veu mitjançant l’RFID que permeti convertir la informació escrita en oral, perquè les persones amb discapacitats visuals puguin reconèixer millor un objecte o pujar en un transport públic amb la informació adequada, entre d’altres accions.

 

Metodologia:

  • Sistema d’advertència: pel bastó, en cruïlles amb semàfor, s’ha dissenyat un sistema inalàmbric format per un emissor (peu del semàfor), un receptor (base del punter del bastó de rastreig) i un sistema de vibració (punt de subjecció del bastó). Sense semàfor, aquest mateix sistema accionarà uns LED situats a cada costat del pas de peatons. Al braçalet (persones amb gos pigall) el sistema receptor és intern i es connecta també via inalàmbrica. Finalment, en dispositius portables (rellotge), el receptor se situa a la base de la corona i el mecanisme de vibració, a la corretja.
  • Sistema ROV: anàlisi de tres espais (comerços, transports i museus). Es va fer un estudi de la distribució dels productes, horaris i espais. S’ha realitzat un diccionari Braille-Símbols (identificació d’objectes)i unes etiquetes amb RFID. La informació serà llegida per l’altaveu del penjoll. Finalment, aquest estarà format per doble sistema receptor-emissor d’àudio que facilitarà la identificació dels objectes.

 

Conclusions:

  • Sistema de seguretat vial: considerem que millora l’existent, bàsicament per la dificultat que tenen les persones amb discapacitats sensorials per escoltar el so provinent d’un espai relativament lluny com és un semàfor, principalment en les grans ciutats, a més de la possibilitat que aquests es trobin en zones inhibides per la presència de centres (comissaries de policia, per exemple). La utilització del tacte és fonamental en el col·lectiu de persones sordcegues. El fet que permeti que rebin directament l’avís via palmell de la mà o al canell, ajuda a tenir una major independència de fonts més o menys llunyanes, com els sistemes de suport sonor actuals.
  • Sistema ROV: és un mecanisme amb una alta capacitat d’aplicació en àrees tan diverses com els comerços, els museus o els transports públics, entre d’altres espais. L’ús de l’RFDI ajuda a que la informació es pugui transmetre fàcilment i que sigui enregistrable segons les necessitats de les entitats que utilitzessin aquest sistema.

Compartiu aquest projecte